Top 8 alimente cu potenţial cariogen

În ultimii 40 de ani, cercetătorii din domeniul medicinei dentare şi-au concentrat din ce în ce mai mult atenţia pe studierea felului în care obiceiurile alimentare pot influenţa sănătatea dinţilor şi a gingiilor.

Rezultatele acestor studii au arătat că, în mod surprinzător, practicarea corectă şi cu regularitate a măsurilor de igienă dentară că periajul dentar, utilizarea aţei dentare şi a apei de gură, reprezintă numai o parte din ceea ce este necesar să facem pentru a avea dinţi şi gingii sănătoase.  Alimentaţia poate avea o influenţă majoră atât pozitivă cât şi negativă asupra stării de sănătate orală a fiecăruia dintre noi.

Având în vedere importanţa nutriţiei precum şi rezultatele acestor cercetări coroborate cu opiniile specialiştilor în domeniu, în continuare vom prezenta o listă a alimentelor care trebuie evitate sau consumate cu moderaţie pentru menţinerea unui zâmbet frumos.

1. Băuturile dulci şi carbogazoase (sucuri, energizante, băuturi pentru sportivi etc.) – conţin acizi care provoacă demineralizarea şi eroziunea smalţului dinţilor şi zahăr care este, la rândul său, un aliment cu potenţial cariogen foarte mare. Chiar şi băuturile îndulcite artificial şi necarbogazoase pot conţine acizi organici potenţiatori de aromă, la fel de dăunători pentru smalţul dentar. Mai mult, pe lânga aceşti factori negativi un rol important îl are şi aroma băuturilor (ne)carbogazoase consumate, astfel că, efectul demineralizant este de două până la 5 ori mai mare la băuturile care conţin arome de citrice decat la celelalte produse.

2. Citricele şi fructele de pădure – fie că sunt consumate în stare naturală sau stoarse pentru a obţine sucuri de tip “fresh”, atât fructele din familia citricelor (lămâie, lime, portocală, grapefruit etc.) cât şi cele de pădure (afine, zmeură, mure, coacăze etc.) conţin acizi, care aşa cum am arătat anterior sunt dăunători dinţilor. Cu toate acestea, având în vedere faptul că fructele consumate proaspete prezintă şi foarte multe beneficii pentru organism, este recomandabil ca acestea să nu fie complet excluse din alimentaţie, ci să fie consumate cu moderaţie. De asemenea, clătirea gurii cu apă după consumarea fructelor sau includerea acestora într-o masă împreună cu alte alimente poate reduce efectele negative ale acizilor.

3. Oţetul – la rândul său conţine acizi şi afectează în special dantura adolescenţilor şi a tinerilor, deoarece la aceste categorii de persoane smalţul dentar nu este încă matur, deci prezintă o sensibilitate crescută la eroziune. Ca şi în cazul fructelor, deoarece prezintă şi o serie de efecte benefice, este recomandat consumul moderat.

4. Vitaminele – fie că este vorba despre apa vitaminizată sau vitaminele masticabile, acestea conţin acizi concentraţi care se lipesc de suprafaţa dinţilor şi, la foarte multe dintre aceste produse, nu este de neglijat nici conţinutul de zahăr care favorizează dezvoltarea bacteriilor şi apariţia cariilor dentare.

5. Dulciurile lipicioase (caramele, bomboane gumate, jeleuri etc.) şi fructele uscate – acestea nu numai că au un conţinut crescut de zahăr ci, din cauza texturii lor, măresc semnificativ timpul de expunere a dinţilor şi gingiilor la această substanţă dăunatoare, şi implicit riscul de apariţie a cariilor.

6. Alimentele cu conţinut ridicat de carbohidraţi (paste al dente, pâine albă, chipsuri, cartofi prajiţi, orez alb) – deşi nu au gust dulce, acestea încep să fie transformate în zahăr de bacteriile din gură şi de enzimele prezente în salivă, aproape imediat ce au fost introduse în cavitatea bucală.

7. Alcoolul – ca şi alte medicamente sau substanţe care produc efectul gurii uscate prin reducerea cantităţii de salivă produse de organism este contraindicat persoanelor care vor să aibă o dantură sănătoasă. Saliva este principalul mijloc prin care se realizează curăţarea naturală a dinţilor şi a gingiilor. Cu un conţinut de peste 90% apă şi substanţe minerale, saliva protejeaza ţesutul gingival moale şi sporeşte rezistenţa dinţilor la carii prin refacerea smalţului dentar sau remineralizare.

8. Bomboanele tari – există trei considerente principale pentru care bomboanele tari sunt nerecomandate de către medicul dentist, respectiv: conţinutul ridicat de zahăr, timpul prelungit de expunere la acest agent cariogen şi nu în ultimul rând riscul de a sparge ţesutul dentar dur prin mestecarea acestor produse cu textură tare.

Prin urmare, zaharul şi acizii sunt principalii duşmani ai unui zâmbet sănătos şi trebuie, pe cât posibil redus sau evitat consumul acestora. În plus, este recomandat să se ţină cont şi de următoarele indicaţii ale medicului dentist, cu rol de măsuri suplimentare de protejare a dinţilor şi gingiilor:

– efectuarea periajului dentar la minim jumătate de oră după consumarea alimentelor contraindicate, pentru a nu distruge şi mai mult smalţul dentar;

– clătirea cu apă sau apă de gură, imediat după consumul alimentelor menţionate anterior;

– evitarea spargerii alimentelor tari (gheata, bomboane) între dinţi;

– utilizarea unui pai şi evitarea clătirii gurii cu băuturile cu conţinut ridicat de acizi şi/sau zahăr;

– consumarea alimentelor cu potenţial cariogen împreună cu alte alimente, pentru neutralizarea efectului acizilor.