Indicaţii după extracţia dentară

Extracţia dentară reprezintă procedura chirurgicală prin care un dinte este îndepărtat din cavitatea orală. Deşi este o procedură uzuală, aceasta prezintă totuşi o serie de riscuri post-operatorii (hemoragie, durere persistentă, infecţie etc.), astfel încât pentru asigurarea unei refaceri optime a pacientului în urma unei astfel de intervenţii, este necesară respectarea cu stricteţe a următoarelor indicaţii:

– menţinerea strâns între dinţi a compresei/compreselor aplicate de către medicul dentist timp de cel puţin o oră, pentru oprirea sângerării;

– evitarea atingerii zonei afectate după îndepărtarea compresei pentru a nu declanşa o nouă sângerare;

– interdicţia consumării de alimente pentru o perioadă de 2-3 ore după realizarea extracţiei;

– evitarea consumării alimentelor la temperaturi extreme (rece/fierbinte) pentru câteva zile, în funcţie de indicaţia medicului, având în vedere sensibilitatea accentuată a zonei operate;

– evitarea consumării lactatelor, a alimentelor de consistenţă tare şi a băuturilor carbogazoase în ziua efectuării extrcţiei;

– evitarea mestecării alimentelor pe partea pe care a fost efectuată extracţia, pentru că resturile alimentare să nu rămână în contact cu ţesutul lezat provocând astfel infecţii ulterioare;

– evitarea fumatului şi a consumului de băuturi alcoolice, pentru optimizarea procesului recuperator şi evitarea apariţiei unor infecţii;

– în cazul în care medicul dentist nu recomandă efectuarea periajului dentar pentru zona afectată  în ziua efectuării extracţiei, se recomandă clătirea foarte uşoară cu o apa de gură care conţine clorhexidină pentru dezinfectare şi perierea restului gurii prin procedeul obişnuit. În următoarea zi, periajul poate fi reluat, însă pacientul va avea grijă să nu creeze leziuni suplimentare pe zona afectată. Periajul foarte agresiv sau clătirea puternică pot duce la îndepărtarea cheagului sangvin care ajută la vindecare şi implicit la declanşarea unei hemoragii sau infecţii în zona afectată;

– evitarea efectuării de activităţi fizice intense cel puţin o zi după extracţie;

– evitarea curentului şi a aplicării de comprese calde în zona afectată, acest lucru favorizând apariţia sau dezvoltarea procesului inflamator;

– administrarea de medicamente împotriva durerii, doar dacă este necesar şi numai în condiţiile în care acestea au fost prescrise de către medicul dentist;

– poziţionarea mai ridicată a capului faţă de corp în timpul somnului, în scopul prevenirii declanşării unei noi sângerări şi evitarea dormitului pe partea pe care a fost efectuată extracţia;

– contactarea medicului dentist în cazul apariţiei unor sângerări, infecţii sau a altor complicaţii ulterioare;

– revenirea la cabinetul medical în 7-10 zile de la efectuarea extracţiei, în funcţie de indicaţiile medicului dentist, pentru îndepărtarea firelor de sutura neresorbabile şi/sau efectuarea controlului medical;

– în cazul apariţiei unei umflături ulterior efectuării extracţiei, se recomandă aplicarea de comprese reci pe zona afectată.