Candidoza bucală

Candidoza bucală sau orofaringiană este o infecţie localizată la nivelul mucoasei bucale, a faringelui sau a esofagului, provocată de dezvoltarea anumitor ciuperci din familia Candida cum ar fi: Candida albicans sau aspergilius (cea mai frecvent întâlnită), Candida tropicalis, Candida krusei, Candida parapsilosis sau Candida glabrata.

Aceste ciuperci se găsesc, în mod normal, în organism, însă în cantităţi reduse, iar dezvoltarea lor este controlată de către alte bacterii şi microorganisme prezente în corpul uman în condiţii de sănătate clinică. Apariţia candidozei bucale este determinată de înmulţirea necontrolată a ciupercilor, pe fondul unor dezechilibre care afectează sistemul imunitar al pacientului şi are ca rezultat atacarea ţesuturilor adiacente.

Formele uşoare de candidoză bucală pot fi asimptomatice, caz în care vindecarea poate fi spontană, fără a mai fi necesar tratamentul. Cu toate acestea, de regulă, pacienţii pot prezenta unul sau mai multe dintre următoarele simptome, caz în care este recomandat consultul medical de specialitate:

– depozite albicioase la nivelul limbii, pe partea interioară a obrajilor, pe amigdale sau chiar în gât; acestea pot fi însoţite de mici leziuni dureroase sau care sângerează în timpul periajului dentar;

– apariţia unor mici crăpături în colţurile gurii;

– alterarea sau chiar pierderea temporară a gustului;

– zona afectată poate deveni roşie şi dureroasă;

Cauzele apariţiei acestei afecţiuni sunt multiple, însă candidoza bucală afectează cel mai adesea copiii sau persoanele în vârstă, precum şi orice alte persoane care prezintă semnele unei imunităţi generale scăzute ale organismului. Printre factorii favorizanţi dezvoltării ciupercilor Candida amintim:

– purtarea protezelor dentare, în special dacă acestea nu sunt curăţate corespunzător sau nu sunt scoase înaintea somnului;

– tratamentul cu antibiotice, deoarece acestea distrug microorganismele responsabile cu controlul înmulţirii ciupercilor Candida;

– folosirea excesivă a apei de gură dentare, care poate avea ca efect dezechilibrarea florei microbiene bucale;

– tratamentul cu steroizi;

– alte tratamente cum ar fi chimioterapia sau radioterapia, care au ca efect uscarea gurii şi astfel favorizează dezvoltarea necontrolată a ciupercii;

– diabetul;

– sarcina;

– orice afecţiune care duce la slăbirea sistemului imunitar al organismului.

Din fericire, candidoza bucală nu este o afecţiune gravă şi poate fi diagnosticată cu uşurinţă de către medicul dentist, fie în urma controlului, fie prin prelevarea unor probe şi analiza ulterioară a acestora. De asemenea, există o serie de tratamente antimicotice foarte eficiente pe care medicul le poate recomanda pacienţilor care suferă de această afecţiune.

Totuşi, trebuie precizat faptul că deşi tratată cu succes, candidoza bucală poate reapărea, precum şi faptul că în unele cazuri, lăsată netratată, poate conduce la complicaţii şi poate avea efecte foarte grave asupra stării generale de sănătate a pacientului. În consecinţă, dacă prezentaţi vreunul dintre simptomele menţionate anterior, contactaţi medicul dentist şi urmaţi cu exactitate indicaţiile acestuia.